12 TIPov na MIX v domácich podmienkach!

Updated: Jan 16

Mixing v domácich podmienkach môže mať svoje úskalia, ale existuje plno krokov, ktoré nám v tomto procese pomôžu vyťažiť zo svojich skladieb maximum. Akustika v miestnosti v ktorej pracujete so zvukom má na kvalitu zvuku oveľa vačší dopad ako čokoľvek iné. Môžete mať zvládnuté akékoľvek techniky, postupy, môžete mať to najnovšie vybavenie, ale je akustika vo vašej izbe nevyhovujúca, je vám to všetko na nič. Ale že úplne na nič.


V nevyhovujúcich podmienkach tieto veci neznamenajú vôbec nič.

Môžete si nakúpiť ten najlepší štúdiový (kondenzátorový) mikrofón, hoci aj so zlatou membránou, mať tú najnovšiu zvukovú kartu a mať tie najprofesionálnejšie reproduktory (štúdiové monitory). V nevyhovujúcich podmienkach tieto veci neznamenajú vôbec nič. Vaša nahrávka a finálna skladba je len tak dobrá ako priestory v ktorých vznikala. Verte mi. Mne to neporadil nikto. Týmto som si musel prejsť sám ešte v období bez návodov, tutorialov a iných srandičiek.


Nenechajte sa však odradiť. Ak sa tak už stalo, asi táto práce nie je určená pre vás. Je mi úplne jasné že požadované priestory nie sú vždy dostupné, niekedy až nemožné. Práve preto by som chcel pokračovať mojimi skúsenosťami a radami ako vylepšiť vaše priestory v ktorých pracujete so zvukom, ako lepšie pristupovať v celkovom pracovnom procese a ako vychytať rôzne drobnosti, ktoré výrazne ovplyvnia finálny zvuk vašej nahrávky. Z drobností sa skladá celok. Budem písať o tom, čo je dostupné, možné a ako z toho vyťažiť maximum. Pripútajte sa, začíname.


1. Nenakupujte kopec rôznych akustických vychytávok pred tým ako máte vaše domáce štúdio, miestnosť, izbu zariadenú. Tak isto si nemyslite, že drahšie vybavenie je správnym riešením. V skratke, rôzne izolačné materiály, obaly od hydinových vajec, zosilovače, mixážne pulty a drahé štúdiové monitory nevyriešia problémy so zlou akustikou miestnosti. Vaše reproduktory sú len tak dobré ako miestnosť v ktorých hrajú. Fakt.

Štúdiové monitory by mali byť svojou veľkosťou a kvalitami prispôsobené rozmerom miestnosti v ktorej sa používajú. Ak máte malú miestnosť, použite menšie reproduktory. Obrovské monitory sú bezvýznamné v malej spálni na stolíku na ktorý sa len ledva pomestia. Majú skôr na váš finálny mix negatívny vplyv.


Štúdiové monitory by mali byť svojou veľkosťou a kvalitami prispôsobené rozmerom miestnosti

2. Používajte tzv. refrenčné nahrávky, skladby, ktorým sa chcete podobať prípadne, ktoré sú podľa vás profesionálne zvládnuté na to aby ste si skontrolovali aj akustiku miestnosti, ako tá skladba reálne znie. Hlúposť poviete si. Ja najlepšie viem ako chcem znieť a nebudem sa po nikom opičit. Musíte však dopredu poznať všetky nedokonalosti, lebo len vďaka tomu ich viete vylepšiť. Spomeňte si na moje slová, ak sa budete znervózňovať nad úboho znejúcim dielom, ktoré ste práve zmajstrovali. Referenčné nahrávky sú dôležité v samotnom procese mixovania aby ste sa mohli držať nejakého príkladu, ale tak isto vám pomôžu pochopiť akustiku vašej miestnosti. Keď vo vašej izbe nehrá dobre top producent, nebudete ani vy a naopak. Ja osobne ich používam na začiatku, počas i po celkovom mixovaní aby som si „neuletel“ moc ďaleko. Pomáha to, spýtajte sa profesionálov. Robia to aj oni, ak tvrdia opak, klamú. Ak nejaká profesionálne zmastrovaná nahrávka rezonuje v istej frekvencii, môžete si byť istý že je to vašou miestnosťou a nie kvalitou mastru.


3. Ozvena resp. odraz od stien môže mať tak isto negatívny vplyv na finálny zvuk nahrávky. Napríklad pri nahrávaní spevu, rapu, vokálu sa zvukové vlny (zvuk, tón, nahrávka...) z pôvodného zdroja odrazia od steny na stenu a ešte zopár krát dokola a znovu naspať do mikrofónu. Hádajte čo. Výrazne negatívne ovplyvnia zvuk. Stačí len zdroj zvuku (vás a mikrofón napr.) presunúť ďalej od okolitých stien a celkový efekt bude výrazne lepší. Neďakujte mi, nevymyslel som to ja. Tu si môžete všimnúť, že na tomto istom princípe sú postavené aj reproduktory, ktoré prehrávajú zvuk. Všetky rôzne steny alebo odrazové plochy v ich okolí môžu výrazne skresliť zvuk a vy ho budete počuť inak ako naozaj v skutočnosti znie. A to nechceme. Pokúste sa vaše vybavenie posunúť aspoň krok od steny viac k stredu miestnosti (nie však úplne). Tak isto je dobré nedávať reproduktory priamo do rohov miestnosti.

Nie vždy je to praktické, hlavne pre tých menších miestnostiach, ale povedzme si na rovinu, chceme mať praktický stolík a izbu, alebo lepší mix? Plno ľudí používa obľúbené pravidlo trojuholníka, kedy vaše dva štúdiové monitory tvoria trojuholník v spojení s vašou hlavou. Vraj je to ideálne postavenie zvuku na jeho lepší monitoring.


4. Rohy vašej izby su nepriateľom akustiky. Zvuk do nich narazí a rezonantné frekvencie sa len znásobujú. Ak vieme rohy miestnosti vyplniť niečim, čo ich bude absorbovať máme vyhraté. Bude to mať za následok zníženie vysoko frekvenčných vibrácií a menšie ozveny. Ak k tomu pridáme tzv. Bass traps (basové pasce) môžeme ovplyvniť aj hlbšie frekvencie.


5. Veľké objekty pomáhajú absorbovať hlboké (basové) frekvencie. Napríklad taká posteľ alebo madrac je veľkou výhodou. Môžete si byť istý, že špongiovitý povrch pohltí dostatok neželaných basov, ktoré by inak značne rezonovali. Množstvo ďalších objektov v miestnosti nám dokáže tiež pomôcť. Predstavte si napríklad veľké závesy, ktoré zabránia neželaným vibráciám na oknách. Pomohlo? Pomohlo.


6. Ak ste v spálni alebo izbe, je dosť možné že tám máte okná. Okná nie sú našim priateľom, aspoň čo sa zvuku týka. Môžete si pomôcť hrubými závesmi alebo si zakryte okná veľkými absorbčnými panelmi.

Veľké objekty pomáhajú absorbovať hlboké (basové) frekvencie.

7. Polička s rôznymi predmetmi nám tiež môže značne pomôcť. Predstavte si poličku s množstvom rôznych predmetov rôznych veľkostí a tvarov. Práve táto nepravideľnosť nám poslúži ako „rozbíjač“ frekvencií a neodráža zvuk priamo ako stena. Len si tú poličku pekne nechajte.


8. Určite si vypočujte vaše skladby aj na nižšej hlasitosti. Dajte si ich napríklad na takú úroveň, aby ste počas počúvania dokázali rozprávať. Príliž dlhé a hlasité počúvanie dokážu vaše uši unaviť, čo bude vaše rozhodnutia značne skreslovať. Nechajte svojim ušiam vydýchnuť a skúšajte svoj mix počúvať ako na hlas, tak aj po tichu. Počúvanie na vysokej hlasitosti, môže aj na trvalo poškodiť váš sluch. Takže to s hlasitosťou určite nepreháňajme. Hlasná reprodukcia tiež skresluje niektoré frekvencie a ani si to nemusíme uvedomovať.


Podľa mojich skúseností je niekedy lepšie svoj mix počúvať radšej na nižšej hlasitosti, ktorá nie je ovplyvnená kvalitou miestnosti. Menšia hlasitosť, menšie odrazy, menšie skreslenie. Easy.

Nechajte svojim ušiam vydýchnuť a skúšajte svoj mix počúvať ako na hlas, tak aj po tichu.

9. Slúchadlá izolujú zvuk. To určite hovorí za všetko. Nespoliehajte sa len na vaše reproduktory, porovnajte si svoj zvuk aj na slúchadlách. V tomto kroku úplne vynecháte kvalitu vašej miestnosti z procesu mixingu. Môžete sa kľudne spolahnúť len na váš sluch. Neviem vám odporučiť presný typ slúchadiel, každé z nich majú svoje plusy aj mínusy resp. sú určené na iný typ reprodukcie (domáce počúvanie, športové, práca so zvukom...). Líšia sa aj cenovo. Odporučil by som používať najlepšie slúchadlá, ktoré máte dostupné.


Tu tiež platí pravidlo, že tak ako poznáte svoju miestnosť by ste mali poznať aj vaše slúchadlá (viz. Čast o refrenčných nahrávkach). Vedieť o ich prednostiach aj slabých stránkach. Vlastním slúchadlá, ktoré majú silnejšie bassové frekvencie a pri ich počúvaní sa mi basy môžu javiť dostatočné. No hneď ako tú istú nahrávku púšťam cez štúdiové monitory, basa chýba. Reproduktory so slabou basou? Slúchadlá so silnou basou? Pravda bude niekde medzi. Ak poznáte silné aj slabé stránky vášho vybavenia, viete čo máte robiť. Aspoň niekedy.


10. Nielen že je vhodné posunúť vaše monitory ďalej od stien, je tiež dôležité ich izolovať aj od okolitých objektov, ktoré by zvuk mohli odrážať. Pre istotu, ich podložiť zo spodu, vyhnúť sa zbytočným predmetom okolo nich. Skrátka nech si robia prácu najlepšie ako vedia. Predpokladám, že najviac beatmakerov a producentov ich má v domácich podmienkach priamo na stole. Schválne, ako ste na tom vy? Stačí pogumovaná podložka alebo špeciálne podklady na to určené a rozdiel je značný. Nič nerezonuje, neskresluje zvuk.

Stojany na reproduktory sú najtypickejším a zároveň aj najlepším riešením, pokiaľ ide o úplnú izoláciu od okolitých predmetov. Ani stena, ani stôl. Ak nemáte po ruke praktické a hlavne stabilné stojany na vaše reproduktory, môžete ich nahradiť rôznymi penovými podložkami aké poznáte zo sveta počítačových hráčov. Rôzne veľkosti, rôzne tvary, určite lacnejšia varianta riešenia problému.

Ak poznáte silné aj slabé stránky vášho vybavenia, viete čo máte robiť.

11. Vaša skriňa s oblečením vám tiež môže poslúžiť na nahrávanie niektorých nástrojov, vokálov alebo rapu, ktoré na vaše účely bude určite postačovať. Taktiež pozor na ozveny, ale malé množstvo oblečenia vám môže prísť vhod.


12. Jedna z cenných rád, na ktorú sa často zabúda. Mám to tak rovnako. Niekedy vám pauza a zmena prostredia pomôže v práci so zvukom viac, ako si myslíte. Skúste zvýšiť hlasitosť a počúvať váš mix z inej miestnosti, chodby, jednoducho mimo miestnosti kde sa zvuk prehráva, či hrá všetko tak, ako má. Ak vám napríklad zanikajú vokály, niečo nie je v poriadku.

Po istej dobe, sa ľudské ucho prispôsobí zvuku v prostredí a prestane vnímať nedokonalosti. Aj pre tento dôvod je nevyhnutné si dávať prestávky. Často sa stalo, že po niekoľko hodinových studio sessions som bol v úžase z výsledku a na druhý deň som nevychádzal z údivu aký audio guláš som bol schopný vytvoriť. Mohol som ho prerábať od znovu.

Niekedy vám pauza a zmena prostredia pomôže v práci so zvukom viac, ako si myslíte.

Aby som to zhrnul, len po použití niektorých týchto rád ste na dobrej ceste k lepšiemu mixu a pochopíte, že je niekedy lepšie používať zdravý rozum a ušetríte čas, aj peniaze. Verte mi, mne tieto veci neporadil nikto a na toto všetko som musel prísť štýlom pokus-omyl. Skúste a napíšte mi ako ste dopadli.


Engelbert Jr.

0 views
EventAgency
Barber Shop Haircut
Rap 4 Life Promotin
Based Cartel Clothing Fashion
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Vimeo - White Circle
  • YouTube - White Circle

© 2010 by ENDYZAJN LABS for UPREKORDINGZ